본문 바로가기
New IT tech/Study

한국 대학원 연구실 찾아보는 방법. How to search for Korean graduate school labs.(Korean & English)

by Vellena 2023. 4. 20.
반응형

도서관

 

조금더 현실적으로 그리고 자세히 찾아보기 위해서 김박사넷 글을 가져와 보았습니다. 많이 알려질수록 좋을거 같아서 적어봅니다.

 

1) 좋은 랩실 찾는 방법 

1. 재학생 평가

가장 좋은 방법은 아무래도 재학생의 평가다. 해당 대학원에 아는 사람이 있으면 물어보던가, 정 없으면 연구실 홈페이지 가서 재학생 아무나 메일보내서 물어보자. 난 진짜 왜 메일한통을 안써보는지 모르겠다. 너는 교수가 아니라 대학원생으로 연구실에 가는 건데 교수랑 얘기하는것보다 (물론 컨택하려면 해야겠지만) 재학중인 대학원생이랑 얘기하는게 훨씬 도움이 되는건 당연하다. 교수가 '아 나는 새벽이나 주말에 생각날때마다 학생한테 전화해서 몰아붙이는게 취미다. 학생들 천국갈 수 있게 내가 다니는 교회에도 보내준다. 월급은 150인데 외부장학금 받으면 깎을거다. 우리 연구실 주제는 내가 테뉴어받기전에 정한건데 지금은 다른거 찾기 귀찮아서 그냥 비슷비슷한 논문 계속 내고있다. 학생들이 착하게 굴면 나도 착해지지만 맘에안들면 쌍욕박아서 정신좀 차리게 해준다' 뭐 이런 얘기를 교수가 해주겠냐? 

저는 누구누구이고요 대학원 진학과 ~~ 랩 컨택을 염두에 두고 있는데 어떤가요?

대충 이런 내용을 정중하게 물어보면 받은메일함에 있는 메일에는 답장해야한다는 강박관념을 가진 원생에게 답장받을 수 있을거다 본인도 몇번 답장해준 적 있다. 오지말라면 가지마라. 

 

2. Alumni 탐색

니가 outstanding 하지 않은 이상 어떤 연구실에 들어갔을 때 너의 미래는 해당 연구실 졸업생의 진로 스펙트럼 어딘가일거다. 따라서 alumni를 보는게 제일 중요하다. 

연구실 홈페이지에 가면 alumni 항목이 거의 있을거다. 업데이트가 바로바로 되지는 않을 수도 있다. 졸업생들이 뭐하고 있는지 봐라. 연구실에 따라서 재학 시기도 나와있는 곳이 있다. 이 경우에는 재학연한도 알 수 있으니 도움이 된다. 내가 교수가 되고 싶다면? 졸업생 중에 교수가 많거나 미국으로 포닥을 많이 나가있는 랩을 골라야한다. 

졸업생 볼때 한가지 조심해야 할게 중간에 withdrawal 하는 사람이다. 중간에 나가는 사람은 연구실의 부정적 경향성을 나타내는 강한 팩터이지만 알 수가 없다. 연구실은 평생직장이 아니고 입학생과 졸업생의 동적 평형이 있어야 인력이 유지된다. 왠만큼 체계가 잡힌 곳이라면 고년차부터 저년차까지 골고루 있어서 교수가 하나하나 처음부터 지도하지 않아도 배울 수 있게 되어있다. 따라서 보통 연구실은 1년에 한명 이상 학생을 받을거다. 즉 교수가 20년차면 처음 5년 빼고 졸업생이 15명 이상은 되어야 한다는 결론이 나온다. 교수 경력에 비해 졸업생이 너무 적다면 다시한번 잘 알아봐라

아참 밑에 글 보고 쓰기시작한건데 자대생 비율도 긍정적인 팩터다 왜냐면 자대생들은 비율도 높고 (괜찮은 대학 기준) 학부인턴도 해보고 선배들도 있고 해서 내부정보를 잘 알고있다고 봐야된다 그래서 자대생들이 많은 곳은 일단 내부에서 평가가 높이 되어있다는 소리다. 그리고 보통 대학원을 갈 때 자기 학부보다는 좋은곳으로 가기때문에 지원자 풀 중에서 교수들의 선호도가 제일 높은 것도 자대생일거다 그래서 자대생 비율이 높으면 보통은 인기도 많고 괜찮은 랩이라고 봐도 좋다

그리고 괜찮은 랩은 국내여도 포닥하는사람들이 좀 있다. 졸업생들이 자리 구하기 전에 있다 가기도 하고 코웍하던 랩에서 오기도 하고 아예 다른데서 오기도 하고..  포닥도 alumni에 들어가니까 마찬가지로 참조해라. 

 

3. 실적 확인

솔직히 학부 갓 졸업한 학생이 인생을 바쳐서 풀고싶은 문제가 있어서 큰 꿈을 가지고 대학원 진학하는 것도 아니고 괜찮아보이는 주제 하는 연구실 선택해서 가는건데 연구주제가 좋은지 나쁜지 어떻게 아냐?? 거기서 나온 논문들 다 읽어보고 이거 하려면 뭘 다룰줄 알아야되고 뭘 공부해야되고 이거 할줄 알면 요거조거랑 엮어서 이쪽으로 나갈수 있고 등등등 이런것까지 알아볼 안목이 있다면 좋지만 안해본 사람이 알기 힘들다.

그냥 '~~ 주제 하는 랩' 이렇게 피상적으로 알 바에야 차라리 정량적으로 실적을 봐라. 연구실 홈페이지에 publication list 확인해서 졸업할 때까지 보통 1저자는 몇편 공저자는 몇편 쓰는지 봐라. 그리고 논문 어디다 내는지도 확인해라. 저널이 좋은지 안좋은지도 당연히 모를테니까 impact factor를 비교해보거나, 같은 학과여도 주제별로 타겟 저널이 완전 다를수도 있으니까 분야별로 if를 보려면 jcr같은데서 해당 분야 순위를 확인해라. 물론 if와 저널 평판이 완전히 비례하는건 아니지만 최소한 그 분야 내에서 어느정도 위상인지 대충은 알 수 있다. 한국에서는 더 중요하게 보는 편이기도 하고. 아 여기 간 사람들은 보통 최상위 저널에 몇편, 중간 저널에 몇편, 하위 저널에 몇편을 쓰는구나 하고 알아야 비교를 하지. 선배들은 다 jcr q3에다 냈는데 갑자기 니가 가서 3% 저널에 낼 일이 있겠냐? 그게 되면 교수를 하지... 나도 잘 모르지만 cs는 저널이 아니라 학회 발표가 더 임팩트 있다고 하니 참고해라.

 

 

암튼 이 정도 했으면 니가 인턴안해보고서 알 수 있는건 거의 다 알아본거니까 연구실 홈페이지 가서 소개글 한페이지 띡 보고 '와! 주제 너무 멋져보여! 여기 가야징 ㅎㅎ' 이딴소리 하는것보다는 훨씬 나을거다. 이만 줄인다. 

 

 

2) 랩실에서 회사일시키기

ㅇㅇ 뜬금없는 회사 다니고있으면 거의 병특중이라고 보면 됨 전문연 컷 너무 높아지면서 졸업하고 지정업체로 병특가는사람이 꽤 있었음 아니면 지도교수가 창업한 벤처거나......

덧붙이자면 교수가 사업하는 연구실은 위험하다 연구실에서 개발한 뛰어난 기술을 상용화한다고 하면 멋있어보이지? 막 열심히 해서 지분 받으면 학위도 따고 교수님이랑 같이 부자될수 있을 거 같고. 실제로 우리분야 유명한 대가는 (물론 미국교수임) 시장수요가 있는 분야에서 전세계 최첨단 기술을 가지고 창업한 회사가 나스닥 상장돼서 갑부인 경우도 있다. 근데 그건 극히 일부고 사업한다는 교수들 보면 그게 진짜 아이템이 너무 좋아서가 아니라 교수중에 내가 이렇게 잘났는데 왜 돈은 그만큼 못받나 하는 보상심리때문에 헛바람들어서 연구받으러 온 대학원생 갈아서 억지로 굴리는데가 많다 사업 제대로 하려면 그걸 본업으로 올인해도 성공할까 말까 하는 판에 꿀같은 교수 자리는 계속 유지하고싶고 돈도 벌고싶고..
아이템도 시장조사 치열하게 해서 아 이거라면 팔리겠다 싶은 것도 아니고 그냥 뇌피셜로 맨날 과제제안서에 제가 연구하는거 엄청좋습니다 이소리 하다보니 스스로 믿어버려서 (아닐거 같지? 교수중에 현실감각 잃은사람 많다 근데 연구주제로 가치가 있는거랑 사람들이 돈내는거랑 다르다) 이거가지고 사업한번 해봐야지 하는게 태반인데다가 성공하더라도 교수가 다 가져가지 학생한테 지분 듬뿍 떼줄 일은 없다고 봐도 무방하다

결국 학생입장에서는 연구만 해도 모자랄 판에 내 졸업이랑 관계도 없는 회사일에 쓸데없는 노동력 헌납하고 그에대한 대가는 교수가 다 누리는 절대적 열위상황에 처할 확률이 높다 그러니까 그냥 대학원에서는 연구만 열심히 하는 교수 밑에서 좋은실적내고 졸업이나 빨리 하는게 낫다 사업하는 교수 밑에 가면 교수 리스크만 줄여주고 인생 낭비하는 길이다 기술창업하고싶으면 차라리 니가 직접 해라 학위도 필요없고 니가 리스크 져야 성공했을때 니가 결과 가져가는거다

 

3) 실적은 사실 구라다.

3번은 공감이 안됨 사실 잘 몰라 실적만 보고 그 랩이 괜찮은지. 요즘도 논문에 서로 이름 넣어주는 줌 그리고 주1 저자가 모든 실험을 다 하고 퍼블리쉬도 했는데 모른 사람과 공동 1저자임, 그리고 그 분야에서 엄청나게 자랑될만한 교수(사람)인데 정작 그 랩실 구성원들이 사용하는 실험 방법과 실험에 사용되는 물품 등등을 본인이 모름 심지어 만 10년만에 본인 랩의 실험방식이 어떠했는지 미팅시간에 알게됨... 분명, 내가 가야할 랩실의 실적 (논문, 특허 등) 중요함 하지만 그 실적을 어떻게 만드는지 또한 중요하게 알아봐야 할 사항임 간과해서는 안됨.

 

아! 중간에 빼먹었는데 퍼블리할때 저자이름은 교수가 순서랑 전부 맘대로해서 파일을 줌 그래서 이걸 퍼블리쉬함 메일 주고 받을 때 적혀있음 메일 받으면 알게 됨

 

정리하자면 

대학원은 음지 문화가 강한곳이다. 절대로 밖에서 안을 들여다 볼수 없어서 이렇게 사이트나 블로그를 통해 알수 있다. 해외대학원도 비슷할듯 한데. 암튼 내가 보기엔 이 글에서 핵심이 제일 중요한 것은 커뮤니케이션인 것 같아 보인다. 대화를 많이 해보면서 그 사람들과 최대한 정보교환을 하는 방법이 안전하게 2년이나 5~6년을 잘보내는 방법처럼 보인다.

 

책과 커피

 

English

 

To explore more realistically and in detail, I brought up a post from Dr. Kim's blog. I think it would be helpful to share this information as widely as possible.


1) How to find a good lab

1. Evaluation by current students


The best method is undoubtedly the evaluation of current students. If you know someone at the graduate school, ask them, or if not, go to the lab's homepage and email any of the current students to inquire. I really don't know why people don't just send an email. You are going to join the lab as a graduate student, not as a professor, so it's obvious that talking with current students would be more helpful than talking with the professor (although you do need to contact the professor as well). Would a professor ever say, "Oh, I like to call my students and push them whenever I think of something in the early morning or on weekends. I even send them to the church I attend so they can go to heaven. I'll cut their salary if they receive external scholarships. Our lab's research topic was determined before I got tenure, but now I'm too lazy to find something new, so I keep publishing similar papers. I'm kind to students if they behave, but if they don't, I swear at them to set them straight"?

You can ask politely in an email, "Hi, my name is [Your Name], and I'm considering applying to graduate school and contacting the [Lab Name] lab. What do you think?"

If you ask like this, you might get a response from a student who feels compelled to reply to emails in their inbox. I have responded to such inquiries a few times myself. If they tell you not to come, don't go.

 

 

2. Explore Alumni


Unless you are outstanding, your future in a lab will likely fall somewhere within the spectrum of career paths of that lab's graduates. Therefore, looking at alumni is crucial.

Most lab websites will have an alumni section. It may not be updated immediately. See what the graduates are doing. Some websites even show the duration of their time as a student, which can be helpful. If you want to become a professor, you should choose a lab with many professors among its graduates or one that sends many students to postdoc positions in the US.

When looking at alumni, be careful of those who withdrew from the program. People who leave halfway through can be a strong indicator of negative trends in the lab, but it's difficult to know. A lab is not a lifelong job, and there should be a dynamic equilibrium between incoming and outgoing students to maintain the workforce. In a well- structured lab, there will be a balance of senior and junior students, so the professor doesn't have to guide each student from scratch. Typically, a lab will accept at least one student per year. So, if the professor has 20 years of experience, there should be at least 15 graduates, excluding the first 5 years. If there are too few graduates compared to the professor's experience, look into it more carefully.

Also, a high percentage of students from the same institution can be a positive factor, as they are likely to have inside information, having done internships and having seniors from the same school. Labs with many students from the same institution are generally popular and considered good. Moreover, applicants usually aim for a better graduate school than their undergraduate institution, so professors tend to prefer students from their own school.

A good lab will have some people who go on to do postdocs, even if it's in the same country. Some go on to work in different labs or come from completely different places. Postdocs are also listed as alumni, so refer to them as well.

3. Check achievements


Honestly, most undergraduates don't have a life- changing problem they want to solve when they apply to graduate school; they simply choose a lab that seems to be working on an interesting topic. But how can they know whether the research topic is good or bad? If they have the insight to read all the papers produced by a lab and understand what they need to learn and study, that's great, but it's difficult for someone who has never done it before.

Instead of superficially knowing that a lab works on a certain topic, look at their achievements quantitatively. Check the publication list on the lab's website to see how many first-author and co-author papers students typically write by the time they graduate. Also, check where the papers are published. Since you probably don't know whether a journal is good or bad, compare their impact factors or check the subject rankings on sites like JCR. While impact factor and journal reputation don't always correlate, you can at least roughly know their standing within the field. This is especially important in Korea. You should know how many papers graduates typically publish in top-tier, mid-tier, and lower- tier journals to make a comparison. If your seniors have only published in Q3 JCR journals, it's unlikely that you will suddenly publish in a top 3% journal. If that were possible, they would be professors themselves. Note that in some fields like computer science, conference presentations are considered more impactful than journal publications.

Anyway, after doing this much research, you'll know almost everything that you can without doing an internship. It's much better than looking at a lab's homepage, reading a brief introduction, and saying, "Wow, the topic looks so cool! I want to join this lab!" This is where I'll stop.

 

2) Being forced to work for a company while in the lab

If you're unexpectedly working for a company while in the lab, it can be considered almost a form of exploitation. As the requirements for professional positions have increased, there have been quite a few cases where people end up working for designated companies after graduation, or for startups founded by their advisors.

Adding to this, it's risky to work in a lab where the professor runs a business. It might seem impressive if they commercialize the outstanding technology developed in the lab, and it might seem like you could become rich together with the professor by working hard and getting shares. In fact, there are some renowned figures in the field (mainly US professors) who have become wealthy by establishing companies listed on NASDAQ, which possess the most advanced technology in a market- demanding field. However, that's a very small fraction. Many professors who try to run a business do so not because they have great ideas, but because they feel they deserve more compensation for their  accomplishments. They often take advantage of graduate students who came to study and force them to work for their business. To succeed in a business, you need to go all-in, but these professors want to keep their sweet positions while making money. They don't do thorough market research or believe in their ideas, but rather they convince themselves that their research is excellent and worth commercializing.

Ultimately, from a student's perspective, there's a high chance you'll end up in an unfavorable situation, where you're sacrificing unnecessary labor for the company that has nothing to do with your graduation, while the professor reaps all the rewards. It's better to focus on research under a professor who is solely dedicated to research, achieve good results, and graduate sooner. If you want to start a technology business, it's better to do it yourself, as you don't need a degree and you can take the risk and rewards for your success.

 

3) Results are actually deceptive.

For point 3, it's hard to agree. It's not clear whether a lab is good just by looking at the results. Even today, people put each other's names on papers. In some cases, the first author has done all the experiments and publishing, but shares the first authorship with someone they don't even know. A highly renowned professor in the field might not even know the experimental methods and materials used by the lab members. It's important to consider not only the results (papers, patents, etc.) of the lab you want to join but also how those results are achieved. Don't overlook this aspect.

By the way, when it comes to publishing, the professor decides the order and names of the authors and submits the file. You'll find out about it when you receive the email for publishing.

 

In summary,
Graduate school has a strong hidden culture, and it is impossible to see from the outside; thus, we can learn about it through websites or blogs. It seems that overseas graduate schools may have similar situations. From what I see in this text, the most important thing is communication. It seems to mean that you should have as many conversations as possible with the people involved and exchange information to the maximum extent.

반응형